Blog

  • Data dodania: 19.04.2024
  • Autor wpisu: Magdalena Geraszek
Podjęcie współpracy z pośrednikiem nieruchomości zawsze wiąże się z podpisaniem umowy.
Do wyboru są dwie:
umowa otwarta
umowa na wyłączność
Czy wiesz, czym się różnią
Powiem Ci:
Przy umowie otwartej sprzedający może zwrócić się o pomoc w zbyciu nieruchomości do kilku biur pośrednictwa, podpisując z każdym umowę otwartą.
To forma umowy, która daje możliwość współpracy z wieloma pośrednikami, ale niestety jednocześnie narzuca im wiele ograniczeń. Wynika to z faktu, że wynagrodzenie otrzyma wyłącznie to biuro, któremu uda się sprzedać nieruchomość, a przecież każde z nich poniesie koszty przygotowania nieruchomości, publikacji oferty i jej promocji.
Dlatego przy umowach otwartych pośrednicy koszty te minimalizują, a zatem nie angażują tak dużo swojego czasu, wysiłku i środków na realizację zadania jak w przypadku umowy na wyłączność.
Przy umowie na wyłączność pośrednik ma pewność, że za wykonaną pracę i realizację wyznaczonych zadań otrzyma wynagrodzenie, bowiem tylko on odpowiedzialny jest za daną nieruchomość. Umowa na wyłączność daje jednemu pośrednikowi całkowite prawo zarządzania nieruchomością w kwestii jej sprzedaży.
Dodatkowo nie ma on możliwości zawierania umów z innymi pośrednikami czy biurami, które zajmują się tego rodzaju usługami.

Czy przy umowie pośrednictwa na wyłączność trzeba zapłacić prowizję?

Bardzo ważną kwestią podczas podpisywania umowy jest ustalenie warunków zapłaty prowizji dla pośrednika. Jesteśmy zobowiązani wypłacić mu ją, gdy agent znajdzie kupca i dojdzie do sfinalizowania sprzedaży. Jeśli natomiast sami znajdziemy kupca, to nie ma obowiązku zapłaty jej pośrednikowi.
Niektórzy uważają, że podpisanie umów z kilkoma pośrednikami jednocześnie może wpłynąć na szybszą sprzedaż nieruchomości, niestety jest to jeden z mitów.
Na portalach widnieje bowiem wiele tych samych ofert często z różniącymi się danymi, a nawet cenami, co dezorientuje i zniechęca klienta kupującego

Podsumowując:

UMOWA OTWARTA:
  • klient podpisuje umowę z wieloma biurami
  • na portalach widnieje wiele tych samych ofert często z różniącymi się danymi, a nawet cenami, co dezorientuje i zniechęca klienta kupującego
  • sprzedaż nie może być wzmocniona banerem, no bo czyjego biura?
  • pośrednik nie jest na bieżąco pewien czy oferta jest wciąż aktualna
UMOWA NA WYŁĄCZNOŚĆ
  • klient podpisuje umowę wyłącznie z jednym pośrednikiem
  • jedno biuro jest odpowiedzialne za sprzedaż nieruchomości od początku do końca
  • nieruchomość jest lepiej przygotowana do sprzedaży, bo agentowi bardziej zależy na sprzedaży
  • stosowane są skuteczniejsze metody marketingu
  • możliwe jest wzmocnienie sprzedaży przez powieszenie baneru
Zdecyduj sam, którą umowę wybierasz